SSI Open Water

Som jag varit nervos infor det dar dykarcertifikatet. Innan jag akte ivag pa den har resan var jag sa otroligt taggad men ju mer det narmade sig desto mer nervos blev jag. Sa nervos att jag till och med funderade pa att skita i det helt och hallet. Dock gick det aldrig sa langt for Karin lyckades peppa mig varenda gang jag tankte tanken (du ar bast!), och sahar i efterhand kan jag saga att det har ar bland det coolaste jag gjort i hela mitt liv! Igar blev jag certifierad Oper Water Diver och far dyka 18 meter under vattnet. Ar sa javla stolt just nu!

Sjalva kursen har bestatt av sjukt mycket teori foljt av ett slutprov och 4 dyk (tog totalt sett 3,5 dag). Som mest har jag varit nere pa 16 meters djup och sett helt underbart vackra fiskar! Sista dagen hade vi aven med oss en kameraman som filmade oss nar vi dok sa den ska alla fa se nar jag kommer hem sen. Och mamma, jag vet att du inte ville att jag skulle dyka men jag hade varldens basta instruktor sa det var aldrig nagra problem. Inte ens nar min regulator gick sonder under mitt sista dyk eller nar en tjej fick panik nar vi var 12 meter under ytan! ;)

Nojd tjej - ett dykarcert rikare!

Update fran Koh Tao

Hej alla glada! Vi forstar att ni har saknat oss nu nar vi inte har uppdaterat pa ett tag. Den enkla anledningen ar att vi har haft fullt upp bada tva anda sedan vi kom till Koh Tao. Johanna startade sin SSI Open Water-kurs tva timmar efter ankomst och har pluggat som en dare de senaste dagarna medan Karin har varit pa egna upptacksfarder. Nu ar vi dock tillbaka igen och det kommer handa mycket pa bloggen de narmsta dagarna sa hall till godo. Koh Tao ar hur som helst en otroligt fin och mysig o som definitivt hamnar bland topp 3 bland vara Thailandsfavoriter!

Vi har lart oss en ny funktion i kameran som tar sahar coola bilder. Thank you, Chris!

Ark Bar

Forsta kvallen pa Koh Samui var vi pa mysiga Ark Bar som ligger precis nere vid vattnet i Chaweng.

Stjarnbloggarna sjalva!

Vi forlorade mot en 8-aring i 4-i-rad tre ganger pa raken. Det kostade oss 300 bath!

Bilder fran Koh Phangan

Koh Samui

Hej Hopp allihopp!

Antligen aterhamtade efter fullmoon partyn. Det tar visst lite pa krafterna och halla sig vaken hela natten fram till soluppgangen . Men vi hade bada en riktigt rolig kvall tillsammans!

Efter Koh Phangan sa ville vi ta oss vidare till Koh Tao, Men alla batar var fullbokade  av partytrotta prissar som ville ta sig likval som oss till dykningsparadiset. Sa forsta basta biljetten tog vi till Samui istallet, for avkoppling och besok till vattenfallen som vi ska gora imorn. Dit tar vi oss med vaspor som finns att hyra och da ingar hjalm och vi kor forsiktigt.  Vanstertrafiken slog oss just, SHIT! Ah det har grejjar vi som kommer ligga och trycka mot trottoarkanten. Och johanna ar en erfaren moppetjej.

Men nar ska Johanna fa ta sitt efterlangtade dykarsertifikat? Ju fler dagar som gar desta nervosare och spandare blir hon av tanken att befinna sig 14 meter under vattenytan blad hajar och stora blackfiskar. Karin forsoker halla henne lugn och hon vet sjalv innerst inne att hon knappast kommer spola ivag chansen att halsa pa fiskarna som hon bara sett pa tv. Dessutom ska Koh Tao verkligen vara, som nagon vi traffade bekrev det ”The one place only for SCUBA-diving!”, och nagot som INTE far missa.

Pa grund av alla vattenlekar sa har Karins oron korkats igen, en semstervana, sa hon nojer sig med att boka in Snorkligturer till korallleven kring Koh Tao. Finns en liten chans val framme vid dykarresorten att det blir far svart att motsta paradiset under vattenytan, men som man sager ”Ar huvudet dumt sa far kroppen lida” och det aterstar att se...

Sot-johanna utanfor hyddan. Det var i all sin enkelhet tva madrasser, myggnat och en flackt som stangde av sig sjalv under natten. Men vi kan inte vara bittra som hela vinterna klagat pa att det varit saaaa kallt!

Vadret har inte varit det basta senasta dagarna men lyckas anda bli bruna och njuter av att inte smalta i varmen nagon dag.

Har pa Samui bor vi pa stranden Lamai, liten, mysigt och valdigt lugnt. Forsta natten bodde vi i en hydda och delade toalett och dusch med 40 andra, Det funkar, men krisar det mitt i den kolsvarta natten sa ar man ratt kord. Sa idag fick vi uppgradering till en storre bungalow med egen toalett och dusch och havsutsikt med 10 meter till strandkanten. Tank er att somna till ljudet av vagorna som slar mot stranden, helt FANTASKTISKT!

10 minuter bort ligger Chaweng, storre och mer folk och hogre ljud fran gatans alla barer och pubar. Har finns den basta shoppingen sa vi svanger nog forbi dar imorn pa vaspan och prutar pa markessakerna.

Vi ska halla er uppdaterade!
Tusen pussar och saknar er alla <3

Full Moon Party

Hej alla vanner! Nu ar vi tillbaka i Thailand igen efter nagra underbara dagar i Laos. Igar kom vi till Koh Phangan for att festa pa Full Moon Partyt och imorgon aker vi vidare till Koh Tao dar vi ska stanna narmare 5 dagar. Vi har hort mkt bra saker om det stallet sa vi ar riktigt forvantansfulla!

Sjalva Full Moon var saaa kul, aven om det ar lite overskattat. Vi stannade kvar anda till soluppgangen vid 7-tiden men eftersom vi bor pa helt fel sida av on var vi inte tillbaka i var bungalow forran 8.30. Har aldrig sovit sa gott i hela vara liv! Har kommer lite bilder fran gardagkvallen:

Kvallen borjade med kolhydratuppladdning pa hotellet for att orka med nattens festande!

Sen var det dags for kroppsmalning!

Johanna och Karin, aningen overtaggade infor Full Moon! Hotellgasterna tittade lite konstigt pa oss!

FORE: En strand full med manniskor (narmare 12 000 manniskor!)

EFTER: Soluppgang, dackade manniskor i sanden och tomma flaskor overallt!

WE MADE IT! Trotta tjejer! (Och vad hande med Johannas troja?)

Vi har inte dott!

For alla era som har last om de tva tjejerna som druknat i Vietnam sa vill vi bara uppdatera er om att det inte ar vi. Ar inte sarskilt forvanade att en baten sjonk i Halongbay med tanke pa hur ofta den krockade nar vi var med pa den turen men vi sander anda vara tankar till de avlidna! Sa hemskt!

Ett paradis i LAOS!

Hej Hopp!

Tredje dagen har i Vang Vieng och vi lever som drottningar. Antligen far vi slappna av ordentligt. For er som inte har hort talas om detta stalle forut sa kan vi saga att det ar ett praradis langs en flod.

Pa dagarna hyr vi varsin badring och aker tuktuk upp mot toppen av floden. Stannar pa forsta baren och grundar med lite mat och buckets innan vi fortsatter resan pa badringen vidare till nasta stalle langs floden. Lijaner hanger pa vagen om man vill ta sig ett ordentligt dopp och pingisdueller med shottar pa spel. Oroa er inte for oss dar hemma om vi far det att lata farligt. Solen gor sa att man forlorar lika mycket vatska som man dricker och vi tar hand om varandra hela tiden. :)

Floden fran start till mal ar 4 km lang och vi har aldrig lyckats ta oss till malet an. Fortfarande on more day to go innan flygresa mot Koh Samui sa far se om vi klarar det imorn.

Klockan 19 gar solen ner och byn blir kolsvart och alldeles lugn. Folk rullar hem fran tubingen och satter sig pa nagon av alla restauranger som visar family guy eller vanner pa tv.

Idag har vi legat i hangmattor, last lite i vara bocker njutigt av var efterlangtad semester. Tankarna flyger ivag ibland och vi tanker pa er dar hemma som sliter i snon. Vi skickar manga solhalsningar harifran som hjalp pa traven.

Pa fredag vidare till Koh Samui och till grannon Koh Phangan for full moonparty den 19 Feb. Det ska bli kul men kommer sakna paradiset har valdigt mycket.

Puss & Kram

LAOS

20 timmars bussresa mellan Hoi An och Hanoi var ingenting - vi slog det idag med 26 timmar mellan Hanoi och Vang Vieng i Laos. Har aldrig varit med om varre bussresa! Trots att det var en sleeping bus sa hade den ingen toalett och vi lag fem personer i bredd sa det var inget utrymme att snacka om. Sa skont att vara framme nu i alla fall och vi ska njuta av varenda dag vi stannar har i Vang Vieng. Temperaturen ar 1000 ggr behagligare och vi tanker inte rora oss pa flera natter. Ville bara gora en kort uppdatering sa ni har koll pa oss. Vara telefoner fungerar fortfarande inte men vi hoppas att det blir battre i Thailand. Ha det sa bra i Sverige! Vi har hort om snokaoset och vi ar inte avundsjuka ;) PUSS PUSS

Ha Long Bay

Hej allihoppa! hoppas alla mar bra dar hemma. Vi har det super men borjar smatt trottna pa Vietnam. Valdigt vackert men samma mat, samma ansikten och kultur sa vill vi sa fort som mojligt vidare till Laos. Biljetterna dit ar bokade sa klockan 19:00 ikvall hoppar vi pa en sleeping buss i 22 h. Den enda raddningen att klara av en sadan lang bussresa ar att kopa somntabletter och sova bort hela resan. Men vi har gjort det forr sa ska nog ga bra :). LAOS here we come!

Igar undvek vi den hektiska staden genom att ta en endagstripp till Ha Long Bay. Enligt alla vykort over omradet sa ser Ha Long Bay helt fantastiskt ut men verkligheten visade sig vara raka motsatsen. Vadret sa har ars ar inte det basta heller men vi hade helt klart storre forvantningar. Vi berattar mer i detalj nar vi kommer hem for nu vill vi helst bara glomma att vi kasta 40 dollar i sjon.

For ovrigt mar vi boda tipptopp. Lite daliga ar vi pa att planera maltiderna sa det slutar ibland i kaos da vi bada skriker efter maten och kastar i oss den for fort sa att vi far magont i efterfoljd. Karin nyser konstant i hotellrummet och snorar samtidigt. Antingen beror det pa vadret med lite dummma klader pa sig eller sa ar det for att vi andats in mogel under tva natter. Sa fort hon far komma till Laos sa blir hon frisk. Dar kommer vi att spendera dagarna pa varsin badring som ska transportera oss fram och tillbaka pa barerna langs floden i Van Vieng.

I var iPod

Enrique Iglesias - Tonight

Michael Jackson - Behind The Mask

Bob Marley - Sweat (A la la la la long)

The Attic - In Your Eyes

Framme i Hanoi

Efter 20 timmars bussresa ar vi antligen framme i Hanoi. Har hamnat pa ett litet "mysigt" hotell dar det ar lite for mkt fuktskador och en underlig doft pa rummen som redan borjat satta sig i vara klader. Hotellchefen ar valdigt saljinriktad och kan knapp saga annat an "ticket" och "tour", sa Johanna har fatt snasa av honom X antal ganger nar han tagit fram sitt biljetthafte. Nu ska vi promenera runt i stan och se vad Hanoi har att erbjuda. Vi hors!

TOPP 3: Vara favoritstader

Vara favoritstader hittills:

1. Hoi An, Vietnam

Superromantisk stad med vacker arkitektur. Ni som vill sy upp klader ska aka hit! 5 km bort ligger en kritvit, lang strand. Vattnet ar kallt sahar ars men det svalkar skont!

2. Siem Reap, Kambodja
Inget kan sla staden dar Angkor Wat befinner sig. Mysig stad med stor utbud pa aktiviteter! Pubgatan skakar hela staden pa natterna.

3. Sihanoukville, Kambodja
Perfekt strandstad nere vid Kambodjas kust. Passar barnfamiljer utmarkt. Men snorkla absolut inte har; vattnet ar grumligt och 70% blev aksjuka pa vagen!

Hoi An, part II

Hej igen! Vi sitter just nu och vantar pa var buss till Ha Noi sa vi tankte passa pa att blogga lite extra da vi varit ratt kassa med uppdateringar den senaste tiden. For att svara pa mamma A-S kommentar kan vi meddela att vi som sagt aker till Ha Noi idag och stannar dar till pa lordag da vi ska vidare till Laos (om vi inte aker tidigare). Killarna har varit lite for dalig inflytande pa oss sa nu bokar vi allting i sista sekunden!

Var sista kvall i Hoi An blev valdigt lugn. Vi promenerade runt i denna otroligt vackra stad (som for ovrigt har blivit kulturmarkt som varldsarv), kopte rislampor som tar alldeles for mkt plats i vara ryggsackar (men det var det vart for de ar sa vackra!) och kakade varrullar. Till skillnad fran i Thailand sa ar all mat bade i Kambodja och har mkt mer neutral. De anvander mer herbs an spice! Karin saknar Thailands starka mat och langtar tills vi aker dit om nagon vecka!

Dessa lampor hangde OVERALLT i hela staden! Mellan husen, i grander, i traden och pa bilvagarna!

Detta ar vart hotell i Hoi An. Lyxigast hittills med bade frukostbuffe, pool och badkar pa rummet!
Vi tackar Karin som prutade ner priset rejalt, tro det eller ej :)

Hoi An

Hej pa er alla igen! Vi tar oss langre och langre upp i Vietnam och kallare blir det. Nu har i Hoi An ar det ca 25 grader pa dagen och 15-20 pa kvallen. Det borjar bli lite svalt for vara klader men vi ska inte klaga, vi vet hur kallt ni har det dar hemma ;).

Appropa kyla sa testade vi vara skandinaviska kroppar genom att spendera nagra timmar i en isbar i Nah Trang. Vi fick lana stora vinterjackor for kylan sa vi holl varmen valdigt bra. Vietnameserna stod daremot och huttrade konstant.

Hoi An dar vi ar i nu ar en valdigt mysig gammal fiskarby och kallas aven for "The old city". Det hanger papperslampor i alla dess farger och lyser upp vartenda gatuhorn. Pa dagarna cyklar vi till stranden, 5 km bort, och steker med olja. Vi ska bli sma pepparkakor nar vi kommer hem. Och pa kvallarna sa tar vi det lugnt och njuter av god mat, mycket fisk och skaldjur. Ibland ar det bra med lite omvaxling till skillnad fran tidigare kvallar. ;)

Idag den 8:e Februari sa har vi snart varit borta i tre veckor och tiden smyger ivag, vi har det kanonbra! Bussresor har vi gjort hit och dit och sammanlagt spenderat 53 timmar pa dem. Och da har vi inte raknar med att vi ska sitta pa en buss imorngon i 20 timmar nar vi ska aka till Ha Noi.

Puss o kram, hors om nagra dagar! Frys inte ihjal dar hemma, HAHA!

Nha Trang

Nu ar vi som sagt i Nah Trang. En storstad med sol och bad. Har inte hunnit upptacka sa mycket an med vi kanner oss valdigt trotta efter vara kulturella dagar sa ska bara koppla av nu. Antligen far vi jobba pa brannan igen och till var hjalp har vi kopt coconut oil.

Vi vill forsakra er alla dar hemma att vi mar valdigt bra och vara dagar tillsammans blir minnen for livet.
Vi saknar er saklart men for tillfallet villl vi absolut inte aka hem.

Kram kram puss puss ♥♥♥

Chinese New Year

Efter tunnelkrypandet sa firade vi Chinese New Year tillsammans med flera tiotusentals vietnameser. Hela staden var som ett sagoland, utsmyckat med vackra exotiska blommor och blinkande lampor i olika farger. Det var en vacker syn. Vi stack tydligen ut i bland alla nyarsfirare, for utanfor Saigon centre blev vi fotograferade av lokalbefolkningen och sedan av en paparazzi fotograf for Tiger beer. Nar klockan slog 00:00 slog fyverkerierna igang och alla runtomkring oss blev som galna och hurrade glatt. Vi foljde strommen som ledde oss till en vacker syn av blandande fyverkerier.

kvallen borjar med middag pa en mexikansk restaurang. Det smakade bra med lite omvaxling till den asiatiska maten.

Har blev vi fotoade av en vietnames. (johanna bjuder pa den har) :)

En miniminimal brakdel av nyarets utsmyckning och folk.

Tre riktigt goa grabbar pa tolvslaget.

Svart att fanga verkligheten pa foto, men vi forsokte sa gatt vi kunde.

Cu Chi Tunnels

Nar vi anlande till HCMC fick vi reda pa att killarna hade planerat o bokat morgondagen (perfekt!), sa andra dagen i HCMC blev det tidig uppgang for att aka till Cu Chi Tunnels. Vilket ar tunnlarna som vietnameserna anvande under Vietnamkriget mot amerikanerna. Det ar gangar kors och tvars och gar sa langt ner som till 14 meter under markytan. Vi fick sjalva prova pa att krypa runt i "turisttunneln", och det var ingenting for de med klaustrofobi. En riktigt haftig upplevelse!

En modell av hur gangarna sag ut!

Karin testar att krypa ner i en av miniingangarna. Guiden stangde sedan igen luckan - hjartklappning!

Grabbarna testskot riktiga vapen. Har har vi Glen (HEADSHOT!).

Sahar sag det ut i "turisttunneln". Under kriget var de mindre, nu har de breddat dem for oss tjocka vasterlanningar.

Johanna kollar sa att alla ar med och Karin visar vagen (Follow me, follow me!)

HCMC

Hem tillbaka till hotellet i Phnom Pehn klockan 05:00 Am, packa rygggsackarna och vidare mot HCMC 07:00 Am. Vi var bada helt slut i kropparna efter bussresor fran hoger till vanster men ville komma vidare sa fort som mojligt.

Val framme i HCMC, en gigantiskt stad med 10 milj invanare, letade vi upp en guest house, slangde oss i sangarna och slockande pa nolltid, SKONT!

Pa kvallen motte vi upp tretjockisar, vara nyfunna vanner som vi hittade i Sihanouk Ville for middag och lite upptacksfard i staden.

Robin, Johanna, Ted och Glen utanfor Saigon Centre, liknar ett mini Times Square.

Snyggingar pa Eden Bar.

Angkor What?

Andra dagen i Phnom Pehn tog vi en dagstur till Siem Reap for att besoka Angkor Wat och de ovriga narliggande templena. Eftersom vi ville ta oss vidare till Vietnam sa fort som mojligt tog vi endast endagsbiljetter till templena. De flesta sager att man behover minst tre dagar for att se allting, men vi tyckte det rackte gott och val med en dag. For ovrigt var Angkor Wat helt MAGISKT! Alla borde besoka det nagon gang under sitt liv.

Har ar vi utanfor Angkor Wat. Sarongen var inte direkt sval och behaglig, men behovdes for att visa respekt.

Hej fran Vietnam

Nu har vi antligen kommit till Vietnam, eller rattare sagt sa kom vi hit igar efter en 10 timmar lang bussresa. Dock hade vi en sleepingbus sa vi hade varsin sang att sova bort tiden pa. Vi har haft spackat schema de senaste dagarna, darav dalig uppdatering. Sa vi tankte bara kora en kort resume av vad vi haft for oss de senaste dagarna. Enjoy!